diumenge, 26 de juliol del 2009

COL DE JAU BIG-361


Abans d'anar als Alps fem una parada a Prada de Conflent, per pujar dos ports BIG que em queden per aquesta zona. El primer es el COL DE JAU.
Avui el dia s'ha llevat explendit despres de passar-se tota la nit plovent i amb tempesta, m'afanyo a esmorçar depressa per sortir aviat i evitar les hores de mes calor. D'aqui, tinc 25 km fins al cim, es ja un port llarc, per la nostra zona no estem acostumats a aquestes llargades, peró aquí tots seran si fa o no fa, o sigui que a pendreseu amb filosofia i regular les forçes no sigui que se'ns acabin abans d'arribar al cim.

La mitjana del port surt al 5% i la màxima es queda al voltant del 10%, peró hio ha molts kilómetres per sobre de 8%, i en un port tant llacr i amb aquesta calor, castigue bastant.
Al cim he trobat una colla de veterans de Carcassonne i em fet petar la xerrada una estona. Son valents aquets, tots passaven de llarc la seixantena.



COL DE MANTET BIG-362


Despres de la calor que vaix passar ahir i amb la lliço ben apressa, avui matino una mica mes per anar al COL DE MANTET, situat a 29 km de Prada.
Fins a VILLEFRANCHE DE CONFLENT hi ha 8 km que em van de primera per escalfar les cames, un cop a Villefranche, son 21 km llarcs els que queden fins a coronar el port, amb una mitjana del 6% i una màxima del 13% (aviat esta dit).
Es un del ports "durs" del pirineu, a partir del nucli de PY les coses es possen encara mes series, tot ajudat per un asflat d'aquells que "s'agarren".
La part final tot havent deixat enrera els nuclis de població son d'un transit practicament inexistent. Es un port d'aquells que ja et fan possar serios.

COL DU PETIT SANT BERNARD



650 km al nord de PRADA DE CONFLENT, es troba la localitat de BOURG SAINT MAURICE. al cor del Alps, una de les ciutats més clasiques i conegudes pels ciclistes com a base per afrontar nombrosses escalades als ports de la zona.
Ahir varem viatjar tot el dia amb la nostra petita caravana i ens hem instalat al camping de la ciutat, que per cert es meravellos, un dels indrets més bonics que he vist mai i os asseguro que ne vist molts.
He decidit començar la meva estada als Alps pel COL DEL PETIT SAINT BERNARD el més assequible en quant a dificultat del quatre que tins l'intenció de pujar aquí.
Son 30 km de port, si, molt llarc peró l'avantatge es que els percentatges no son molt elevats, la mitjana es queda amb el 5% i la màxima no passa del 8%. Si s'esta fort es pot pujar depressa (he vist un alemany que semblava que portes un cohet al cul), peró com davant d'aquets col.lossos la força no es mai suficient, ens ho pendrem al tran-tran. Son gairebe 2 hores d'ascensió, el paisatge paga la pena, les vistes al massis del MONTBLANC son realment espectaculars.
Diu la llegenda que per aquet lloc va passar l'ANNIBAL, amb el seu nombros exercit i una trentena d'elefants. ( pobrets com ho devien de passar, segurament pitjor que jó).







CORMET DE ROSELEND BIG-283


Magnific port i dels "mitics" el CORMET DE ROSELEND aquí s'han escrit pagines senseres de l'historia del ciclisme. s'han de superar 1.155 mts de desnivell per arribar al cim de 1.968 mts. amb una mitjana del 5% i una màxima del 10% . Tenin en compte de que hi ha alguns descansos, el port presenta trams durs, com els "lacets" que hi ha dins la zona de bosc, fins arribar al replà on es divisa el pic de les glaceres. El port es molt bonic, espatllat una mica per la gran quantitat de "moteros" que passen per aquí.



COL DE L'ISERAN BIG-286


L'ISERAN es el port insignia d'aquesta zona dels Alps, te la disputa amb la BONETTE RESTEFOND per la supremacía com a port mes alt dels Alps i en consequencia d'Europa.
La BONETTE TE 42 mts. més d'alçada peró es degut a que Napoleó III va fer fe un kilómetre més de carretera sense calgué, donant el tomb a una punta propera, per batre el record d'alçada. Peró aquí diuen que el pas en transit de l'ISERAN es més alt que el de la BONETTE.
50 kms. des-de BOURG SAINT MAURICE mitjana del 5% màxima del 10%. es un port realment llarc, amb molt transit de vehicles sobre tot fins a VAL D'ISERE, gran centre d'esqui, igual que TIGNES, la capital mundial d'esqui d'estiu. Aquí es veuen autocars sencers de gent jove anant a esquiar al mes de Juliol com si fossím en ple hivern.
A partir de VAL D'ISERE resten 17 kms fins al cim, que son els més bonics, el transit afluixa i molt i es veuen un paisatges aeris de la vall de l'Isere impresionants. En aquesta alçada i fa fred per lo que conve estar preparar d'equip i tot i aixo passes fred a dalt no hi feia gens de bó i baixaqnt ja no t'explico.
Peró tot paga la pena per tenir un dels mes grans "al sarró".



LA PLAGNE BIG-284


Per mi el mes dur dels quatre ports pujats fins ara a la zona de BOURG SAINT MAURICE. 20 km de llargada al 7% de mitjana i fins al 12% de màxima, aixi com la casi total absencia de descansos, converteixen aquesta pujada a l'estació d'esquí de LA PLAGNE com una de les més dures.

PASSO DEL GRAN SAN BERNARDO BIG-737


Entrem a SUISSA i ens instalem a la localitat de MARTIGNY, pocs dies abans de que hi arrivi el TOUR. tota la ciutat esta engalanada amb motius ciclistes, jardins tunels, murs, tot fa referencia al TOUR, que arribara a VERBIER (molt aprop), fara aquí la jornada de descans i sortirà des-de MARTIGNY, per fer l'etapa dels SAN BERNARDOS i arribar a BOURG SAINT MAURICE.
Aquí el port insignia es el PASSO DEL GRAN SAN BERNARDO, que comunica amb Italia.
Amb una alçada de 2.469 mts, un desnivell de 1.752 mts una llargada de 31 kms, amb una mitjana del 5,6 % i una màxima del 11%, es un port terrible sobre tot en la part final, om la temperatura rondaba avui els 0º i feia un fort vent (que p.... que les he passat).
Fins a l'entrada del tunel del GRAN SAN BERNARDO, el transit es bastant intens, pero quan s'agafa la desviació per la carretera antiga que puja al coll , quedes bastant solitari, la neu t'acompanya als vorals de la carretera, i arribar al coll que es la frontera es converteix amb una empresa epica.

BARRAGE DE MAUVOISIN BIG-576


Un altre port de 33 km i 1.961 mts, desnivell de 1.485 mitjana del 4% i màxima del 10%
Port molt bonic, bastant solitari, carretera estreta i asfalt rugos, aquesta gran pressa situada a prop dels 2.000 mts es una passada, llastima que no es pot accedir a veure el pantà que forma ja que el pas esta prohibit. Ascensió poc coneguda peró absolutament recomanable.